New York tips – Att äta

Imorse landade vi på Arlanda efter en fantastiskt rolig semestervecka i det stora äpplet. Dagarna har varit fullspäckade med aktiviteter från morgon till kväll så känslan just nu är att vi skulle behöva ett par dagar semester från semestern. Tur då att vi åtminstone har söndagen att vila upp oss på innan det är dags att knata till jobbet imorgon. 11289685_10152843433575222_262771705_n (2)

Innan vi åkte sökte vi med ljus och lykta efter bra NYC-tips. Jag hade ju förstås några favoriter från när jag var där senast men ville gärna prova nya ställen och sevärdheter. Vi frågade runt bland vänner och kollegor, googlade och lusläste alla tips vi kom över. Såhär med ”facit i hand” har jag ett hel gäng med tips som jag tänkte passa på att bjuda på här på bloggen. Först ut blir en rad med tips i kategorin mat. Så småningom blir det även ett inlägg med lite att göra tips, men håll till godo, här kommer ett New York-matfavorit-svep.

Frukost

I New York är det inte det minsta svårt att hitta frukostställen, det finns minst ett i varje gathörn. Tricket är snarare att hitta de riktigt bra haken. Mina två favoriter är Penolope (Lexington Ave, 30 th street) och Bubby’s i Tribeca (finns även i Meatpacking District). Två väldigt charmiga ställen som erbjuder god frukost/brunch och rejäla kaffemuggar med hur många påtår man önskar! New York Maj 2015 501 (2) New York Maj 2015 500 (2)New York Maj 2015 336 (2)

Lunch

Vi hade fått tips om Chelsea Market och styrde stegen dit för lunch en dag. Där finns massor av små ”hål i väggen” restauranger att välja bland. Trevligt ställe javisst, men bleknar i jämförelse med urmysiga Gensevoort Market i Meatpacking District. Så mycket gott att välja på i matväg och dessutom väldigt trevligt häng. New York Maj 2015 285 (2)New York Maj 2015 303 (2)

Fika

Just nämnda Gensevoort market har inte bara trevliga lunchhak utan även fika och italiensk glass för den som önskar. Men resans favorit i fikaväg stavas Bakeri, ett supertrevligt litet norskägt café i Williamsburg. Extra mysigt dagar när solen skiner och man kan sitta på den trevliga innergården. Vi drack gott kaffe och snaskade i oss goda bakverk till förmiddagsfika på vår Brooklyndag.11289753_10152843433525222_1355838363_n 11289857_10152843433515222_2116984505_n (2)

Middag

Vi hade bokat fyra restauranger innan vi åkte och hade ett par ställen dit vi ville gå men som inte gick att förboka. Jag och M är rörande överens om favoriterna, tre restauranger i helt olika kategorier.

Höjdpunkten i matväg (och även upplevelsemässigt) var restaurang Daniel. Vi åt en vansinnigt bra middag på detta tvåstjärniga ställe och trots att priset gör att vi lär få äta nudlar resten av månaden så var det värt varenda krona. En riktig upplevelse! (Har dock inga bilder från restaurangen, det var liksom inget ställe där gästerna langade upp systemkameran mellan rätterna…)

Nästa tips är något helt annat, nämligen en hotellbar. Vi hade fått tips om att äta barmeny på No Mad (Broadway). Traskade dit andra kvällen utan några större förväntningar. Hade läst att både mat och drinkar skulle vara bra men när första tuggan var tagen i Qinoa- och sparrissalladen så hamnade vi i mathimlen direkt. Vi fortsatte att beställa in drinkar och smårätter och allt var SÅ gott! Dessutom mysigt ställe, som att sitta i ett bibliotek (med kändisspotting som bonus). New York Maj 2015 144

Restaurangtips nr 3 är den asiatiska restaurangen Tao Downtown. Häftigt ställe och väldigt god mat. Åt bland annat en tonfisk från himlen som jag kommer fortsätta drömma om länge… Mums!

Bar

Något som nästintill känns som ett måste när man besöker det stora äpplet är att ta en drink i en Roof top bar. Vi behövde inte gå särskilt långt för att göra just det eftersom det visade sig att vi hade en trevlig terrassbar på vårt hotell. Där drack vi Margaritas och käkade tryffelpizza.

New York Maj 2015 490 (2) New York Maj 2015 498 (2)

Bottennappen då?

Med risk för att trampa på ömma ”det-är-ju-mitt-New-York-favoritställe-tår” så måste jag säga att vi tyckte The Boathouse i Central park var sådär. Vi hade bokat bord för sen lunch och hoppades på en klassiskt mysig eftermiddag. Känslan var snarare turistfälla med löpandeband-servering. Väldigt opersonlig serveringspersonal som mest kändes som de ville få saker och ting gjorda för att kunna släppa fram nästa sällskap. Men ja, jag måste ju ändå erkänna att jag tycker det är roligt att ha varit där. Klassisk New York-mark liksom.

Resans mesta besvikelse var dock den populära restaurangen Balthazar i Soho. Jag hade verkligen sett fram emot besöket där men varken jag eller M blev särskilt imponerad av maten. Vi beställde löksoppa till förrätt men fick in en skål med ost, möjligen med ett och annat spår av lök. Varmrätten var vi tvungna att skicka tillbaka till köket då kycklingen inte var färdiglagad i mitten. Lokalen och atmosfären får dock plus i kanten, riktigt trevligt och mysig bistrokänsla. Kanske hade vi bara otur med vad vi beställde, jag vet inte.

Sammanfattningsvis har vi haft en fantastisk vecka på matfronten och i övrigt också förstås. Mer om det och fler tips kommer inom kort, så stay tuned!

Foto: Hanna och Magnus för Hannarty

4 thoughts on “New York tips – Att äta

1. Vad roligt att ni också hittade er till Bakeri. Vi snubblade på det när vi var där och promenerade för nått år sedan. Supertrevligt!

Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )