Söndagslunch med favoriten bananpannkaka och en update på hur det gått med min januariutmaning

Medan M är och lunchar med en kompis passar jag på att äta bananpannkakor. Fortfarande en favorit trots att jag har lagat det tusen gånger. Så enkelt, gott och dessutom är det ju nyttigt. Jag toppade mina pannkisar med lite skivad banan, hallon, blåbär och kokosflingor. Så mixade jag ihop en grön smoothie också av en näve bladspenat, lite ingefära, två apelsin, ½ banan och en skvätt havremjölk. Faktiskt godast hittills av de gröna smoothies jag gjort.
dscf6633Snart är januari över och min socker-, kött- och alkoholfria månad likaså. Tänkte dela med mig lite av vad som hänt i mina tankar (och i min kropp) under månaden. Först och främst en liten recap på min definition av min januariutmaning. Sockerfritt för mig har inneburit totalstopp på allt godis, glass, läsk, fikabröd samt sockrade livsmedel (som tex smaksatt yoghurt etc). Däremot har jag ätit frukt och bär. Jag har även skippat allt rött kött (men har fortfarande ätit både fisk och kyckling) och inte druckit någon alkohol.
dscf6641
Så hur har det gått då? Faktiskt över förväntan! Förra året när jag körde samma utmaning i januari minns jag att jag tyckte att sockerförbudet var ganska jobbigt i början. Framförallt på helgerna. Den här gången har det gått oväntat lätt med just sötsuget faktiskt. Kan inte riktigt sätta fingret på varför, men tror att min inställning helt klart har med saken att göra. Jag var nämligen väldigt taggad på detta när jag satte igång. Kände liksom att det hade blivit så mycket socker och julmys i december att jag bara längtade till att få ”rensa” kroppen. Den enda gången jag har känt ett riktigt starkt godissug var när jag precis gått i mål på cykelcrosstävlingen i Motala för ett par veckor sedan och möttes av en person som gick och åt på en stor kexchoklad. Jag var helt slutkörd och i stort behov av att fylla på med energi. Men det blev kaffe och en smörgås istället och faran var undanröjd.
dscf6638
Köttet har inte varit nåt problem alls att skippa. Det har blivit mycket fisk och kyckling på menyn men också väldigt mycket vegetariskt. Att hoppa över alkoholen har också gått utan problem. Vi har skålat i bubbelvatten både vid vårt lägenhetsköp, när vi var på opera och även igår kväll när vi var på 40-årsfest och det har ju funkat precis hur bra som helst. Inte lika festligt kanske, men definitivt inte någon konst.

Och kroppen då? Känns det någon skillnad? Jo, jag tycker nog det. En jämnare blodsockernivå utan massa sockertoppar (och dalar) och en känsla av att vara lite ”avgiftad” på något sätt. Men den viktigaste slutsatsen är nog att jag verkligen inte behöver varken socker, rött kött eller alkohol utan mår minst lika bra (om inte bättre) utan.

Och nu då? Jag fortsätter fram till nästa helg tänkte jag. Då är vi några dagar in i februari men då har det gått precis en månad eftersom jag startade utmaningen först den 4 januari efter min födelsedag. Sedan fortsätter jag helt klart att vara restriktiv med både socker, kött och alkohol även framöver utan om det nödvändigtvis behöver innebära nolltolerans.

Foto: Hanna

4 thoughts on “Söndagslunch med favoriten bananpannkaka och en update på hur det gått med min januariutmaning

  1. Jag är så sugen på att börja juica mer. Det är ju så gott och mättande och jag blir riktigt sugen på dryck boostade med vitaminer. Pannkakorna ser ju också supergoda ut. Hoppas att du haft en trevlig helg.

    Gilla

    1. Håller med, gillar verkligen grejen med smoothie och juice. Gott, mättande och dessutom nyttigt! Helgen var fin, hoppas att din också var riktigt bra!

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s